Blogger Widgets
»

Do You Love Me?

Monday, March 14, 2011

Sake Nigiri Sushi

Sake Nigiri Sushi! umphh sedap!
^^ harganya pun agak sedap.. hik3.. dua bijik = rm 4.00 kat sushi king ^^



So now i bagi resepi percuma kat u all yg suka makan Sake Nigiri nie~
Tuk buat sushi nie..kita perlu ada bahan-bahannya:


1. Beras jepun (a.k.a beras pulut or beras biasa) 450 g = 16 oz
2. Cuka 60 g = 2 oz (4 sudu kecil)
3. Gula 45 g = 1.05 oz (5 sudu kecil)
4. Garam 10 g = 0.3 oz (2 sudu kecil)
5. Wasabi
6. Ikan salmon yang segar!!! >sedap!<
7. Sos soya


Macam mana nak buat??

1. Masak 450g beras tadi menggunakan rice cooker. 
(Masukkan air dan beras kedalam rice cooker..dan pastikan yang korang gunakan nisbah yang sama oke!)
Contohnya: 1 cawan beras hendaklah bersamaan dengan satu cawan air..
Setelah nasi tadi telah masak,kita biarkan nasi tu sejuk dulu k..
2. Kemudian masukkan gula,garam dan cuka kedalam periuk..Masak ketiga-bahan nie menggunakan suhu yeng rendah ok..Tunggu sampai gula tu cair.. >aiyakk..cepat2..da lapar weyhh<  
3. Renjiskan cuka keatas nasi dan uli cepat-cepat guna spatula yee.. ^^ 
(kalo kat jepun,nasi yang direnjis a.k.a uli dengan nasi nie dipanggil "Shari")
> i xtaw pe motif dia panggil shari..maybe dia teringat pkwe dia nama shari waktu buat sushi nie kot ;p  <
4. Hiris ikan salmon tu nipis-nipis then letak kat bahagian atas nasi..
5. Tuang wasabi diatas shari+salmon tu..
6. Akhir sekali hidang dengan sos soya! SIAP!! ^^

Ha??? xtaw mana nak beli wasabi?? xde jual kat mana2 melainkan kat sushi king oke~
Xpe2..nie lak resepi tuk wat wasabi..
Bahan-bahan:
1. 75 ml minyak zaitun
2. 50 ml cuka
3. 1 sudu teh sos soya
4. 1 sudu mustard
5. Garam dan lada

Cara:
Campur je semua sekali oke!

Itu saja menu tuk petang isnin ini!! ^^ selamat mencuba ^^

2 comments :

  1. nak2....adek kne buat nt special utk akk oke... :D

    ReplyDelete
  2. hiihi..oke2..t akk dtg sini kita wat sesama oke :)

    ReplyDelete